Annons:
Etikettjobb-karriär-utbildning
Läst 1240 ggr
elinkw
2015-10-22 06:30

Vad hade ni gjort? [Utbildning]

Står nu vid ett enormt vägskäl. Antingen så försöker jag tvinga mig igenom gymnasiet eller så väntar jag tills jag fyller 20 (nu i vår) och pluggar på distans på komvux.

Lite om mig, de senaste tre åren har jag haft problem med stress, som främst märkts i depression och extrema magproblem. Har gått in i väggen och fått hoppa av gymnasiet två gånger. Varit hos läkaren och gjort diverse undersökningar utan resultat. Har även gått hos en psykolog så depression är inget jag lider av i dagsläget.

Min omgivning tror självklart att allt det här bara är en enda stor lögn. För den här stressen kommer endast när skolan börjar igen (Vilket de tycker är väldigt konstigt). Får stressymptom som extrema magsmärtor, att jag spyr, mår illa, får svårt att äta, går ner väldigt mycket i vikt, får svartliknande blod i min avföring. Listan kan göras lång. Lärarna på min skola har inte visat mig nån form av empati, då de endast tror att jag är lat trots att jag försökt förklara för dem hur dåligt jag mår. Därför har de inte heller gett mig någon chans att få studera på distans.

Utöver detta skulle jag säga att jag själv är en väldigt intelligent person som bara haft jävligt mycket otur. Jag är väldigt allmänbildad och lär mig saker väldigt fort, jag tycker bara inte att den traditionella gymnasieskolan passar mig, jag har blivit rätt anti-social och jag trivs inte i skolan, alls. Dels för jag känner mig rätt utstött med tanke på att jag är äldre än alla andra. Självklart har jag ju också varit väldigt frånvarande (vissa dagar kommer jag inte ens upp ur sängen) och det känns inte som om jag har någon som stöttar mig alls, folk tror så mycket och ingen vill ta mig på allvar. Så när man kommer dit efter man har haft en svacka i några dagar så möts man bara av dömande blickar och dryga kommentarer. Och det gör mig något otroligt ledsen. Har hamnat i en ond cirkeln där stressen bara byggs på mer och mer.

Jag läser just nu Handel & Adminstration. 
Kurser jag klarat av
Engelska 5 B 100p
Branschkunskap inom handel och administration D 100p
Matematik 1a E 100p
Svenska 1 D 100p

Jag hade inte tänkt läsa vidare på högskolan utan vill bara ha en grundläggande gymnasieutbildning så jag börja arbeta.  Jag har en hel del kurser jag skulle behöva läsa in senare i sådana fall.

Hur hade ni gjort om ni satt i min sits? Är det någon annan som kanske stått vid samma vägskäl eller som pluggat på komvux som kan göra mig lite klokare?

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Annons:
[Hukanson]
2015-11-01 20:43
#1

Jag skulle fråga migsjälv varför jag läser handel och administration om det är hårfrisör jag vill bli….kanske det ändå är bra om du blir framgångsrik och öppnar egen salong?

elinkw
2015-11-09 04:39
#2

#1 Jag är intresserad av hår, det har du helt rätt i, och makeup. Men frisör är absolut ingenting jag skulle vilja jobba med

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

[Hukanson]
2015-11-09 09:16
#3

Det är välan bra att du vet det med dina tvärsäkra attityder som ändå fortfarande har stressmage för att gå i skolan? Vad är det som är så jobbigt? Att vara social med andra? Att behöva underordna sig en social disciplin? Att behöva läsa skolböcker? Eller är det att slutföra en utbildning och sedan lämna trygga skolvärlden för alltid och stå på egna ben för att försörja sig och själv betala bostad, mat, kläder och dagliga nödvändigheter?

elinkw
2015-11-17 23:04
#4

#3
Känner mig inte stressad själv, så jag vet inte. Stress kan bero på många saker, psykisk ohälsa, dålig sömn, dåligt sjävkänsla eller dåligt självförtoende osv. Jag lider inte av något av dem, inte heller av prestationsångest. Så från början vet jag inte vad den här stressen grundat sig i, dock har den byggts på av allting annat men jag har aldrig upplevt att jag själv känner mig stressad.

De läkare jag haft har alla varit överens om att mina problem med magen är ett symptom på stress men jag börjar själv bli osäker om det verkligen är stress som gett mig så mycket problem då jag anser själv att jag är en stresstålig människa.

Så inget av åvanstående gör att jag känner ångest/stress då jag alltid gått in med attityden att det mesta går att lösa på ett eller annat sätt

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Upp till toppen
Annons: