Annons:
Etikettjobb-karriär-utbildning
Läst 1043 ggr
Novelia
2015-08-03 22:04

Matten är FÖR svår.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har alltid varit HELT värdelös på matte. I 9:an godkände min lärare mig bara för att hon ville att jag skulle kunna komma in på gymnasiet (ja, hon sa detta till mig). På gymnasiet klarade jag inte ens matte A light. Läraren påstod att jag hade dyskakyli. Nu vill jag utbilda mig på högskola och behöver ha matte A,B och C för det jag vill bli. Jag tänker göra prövning i Matte A, som nu kallas 1. Dyskalkylin gör att det jag lärt mig glöms bort efter bara en dag. Detta har jag accepterat. Men nu har jag kommit till den punkt att jag verkligen inte tror att jag är kapabel att klara matten  alls. För jag förstår inte överhuvudtaget någonting alls av det som beskrivs. 

Det känns bara så hopplöst att matten gör så att man liksom inte har en rätt i samhället att utbilda sig till det man vill. Jag har ett bra jobb och det har jag lyckats få för att jag är duktig i annat än just matte. Jag har en sån karisma att jag har lyckats ta mig fram i livet utan full utbildning. Jag har lyckats utbilda mig men har egentligen inget godkänt betyg eftersom att Matten saknas. Så för att ta mig vidare ifrån gymnasieutbildningen är egentligen HELT omöjlig för min del.

Finns det någon som har samma problem som har klarat av matten? HUR gjorde ni? Jag vill INTE ge upp. Jag vill klara det men kan inte se hur. Jag brukar vara positiv men detta sänker verkligen mitt självförtroende. 

Förstår att det låter gnälligt men jag är helt uppgiven. Jag blir typ ARG på samhället för att ha kommit på något så jävla dumt som mer avancerad matematik. Att det ska krånglas till utan att egentligen behövas.

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
Michaela-N
2015-08-03 22:12
#1

Att vara arg på samhället låter inte så produktivt. Ödsla inte din tid på att vara bitter och förtvivlad. Finn dig i det faktum att du ska uppnå godkänt i dessa tre kurser. Det kommer vara svettigt men med vilja så går det. 

Jag tycker du ska ta kontakt med någon som kan hjälpa dig plugga. Kolla MyAcademy och liknande.

VildaVittra
2015-08-03 22:17
#3

Jag har dyskalkyli och har ändå lyckats få högsta betyg på alla kurser i matte samt fysik. Du behöver träffa rätt lärare, jag fick använda miniräknare när andra skulle huvudräkna, sen fick jag inte fel på talet om jag råkade vända på siffror, för han såg att jag kunde formeln.

Nu är jag dock matematiskt lagd (ironiskt, eller hur?) och mina främsta problem är att siffrorna dansar omkring, så när jag ska slå in ett tal på miniräknaren, så lägger jag ett papper över talet och slår in en siffra åt gången.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: