Annons:
Etikettkriser-trauman
Läst 647 ggr
Anonym
Anonym
2014-04-21 22:54

Olycka på jobbet, finns risk att jag blivit sjuk.

Jag har dragit mig för att tänka på detta, men det dyker upp då och då nu. Jag jobbar inom vården, och var med om en olycka för ett litet tag sedan. Jag stack mig och patienten hade hepatit c. Det gick hål i min hud trots att jag hade dubbla handskar på handen där jag stack mig. Jag har aldrig under min karriär varit med om detta. Har tagit nollprov, ska ta ett nytt prov efter ca 6 veckor och tre månader efter skadan så tas sista provet. Varför jag vill ha vägledning är för att jag vill prata med någon i samma sits. Vill dock vara anonym i detta läget.

Annons:
pernillaa
2014-04-22 17:12
#1

oj vad otäckt! Tyvärr har jag ingen erfarenhet i det här så det lämnar jag till någon annan. Jag hoppas dock att du får någon hjälp snart! =/

Ha en bra dag! // Pernilla

Anonym
Anonym
2014-04-22 17:26
#2

#1 Ja jag känner väl att det inte var den mest optimala patienten att ha sin första olycka på. Men man ska väl veta att man lever. Jag hoppas bara att jag slipper få det. Väntan för nästa prov känns som en evighet bort.

Evelina!
2014-04-22 17:50
#3

Jag arbetar själv inom vården och har varit med om ungefär detsamma som du. Jag förstår att du är förbaskat orolig, det var jag också, fruktansvärt orolig. Det jag råder dig till är att tala med någon eller använd den här tråden för att skriva av dig. Ofta hjälper det att sätta ord på sina känslor och tankar. Sen vet inte jag i vilket skede efter stickskadan du är, men jag kan ju säga att de första dagarna/veckorna är värst. Sedan kommer man över det mer och mer.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Moonwing
2014-04-26 00:01
#4

Jag har arbetat inom vården, och även blivit utsatt för det du blivit. Det är nu snart över 20 år sedan och jag har inte drabbats av några men.

Jag har även råkat ut för andra missöden vid provtagning, men peppar..peppar-så har inget synts än. Det går nog inte att undvika ett missöde, någon gång under sin yrkesverksamma period när man tex sitter och tar prover på 25-30  pat/dag (kanske stökiga tom) på en VC tex.

Sedan är det ju så att man kan få smitta själv, på annat sätt som patient tex, vid plötsligt uppkommen trauma, trafikolycka osv-även vid hårda sporter där tex "blodvite" uppkommer (det är alltså svårt att efter viss tid, att avgöra varifrån smittan kommer) servicepersonal är alltid utsatta, tyvärr.

Det är alltså viktigt att vara väldigt aktpågiven den första tiden efter det eventuella smittotillfället! Tyvärr är Hepatit C en lömsk sjukdom, som kan ligga dold väldigt länge.

Du får gärna PM;a mig om du bara känner för att prata av dig eller så, eftersom jag inte är yrkesverksam längre (och inte kan den nuvarande juridiska gången)-dock kan jag bara vara bollplank!😉

PM;a, anonymt om du behöver!

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Anonym
Anonym
2014-04-26 01:29
#5

#3 & #4 tack för era ord. Det är skönt att höra att inte bara jag varit "klantig". Och #4 du får mail. :)

Moonwing
2014-04-26 16:15
#6

#5 Tack för förtroendet! 🌺

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
Medda
2014-04-27 20:20
#7

Jag arbetade inom ett bemannings företag för många år sen och fick sitta nattvak på ett äldreboende i veckor hos en och samma patient. Det var inte fören jag hade varit där i drygt 1 v 10 dagar som vi fick veta att patienten hade hepatit C. I arbetet ingick både blöjbyten, omläggning av diverse sår patienten hade osv, och inte tänkte jag på att ha dubbla handskar (för det hade man inte om det inte fanns "smittorisk"). Jag fick gå och ta prov och sedan gå igenom ett evigt väntande inför nästa prov.. Det var så många tankar i huvudet och många tänk oms. Själv hade jag turen att företaget jag arbetade för såg till att jag fick professionell hjälp till att försöka hantera situationen och prata om den. Jag förstår vad du går igenom, det är verkligen inte lätt. Har du möjlighet så gå och prata med någon, det underlättar lite iallafall. 

 Håller  tummarna för dig. Kram ❤️

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

Upp till toppen
Annons: